رویش ارکستر فیلارمونیک گیلان

رویش ارکستر فیلارمونیک گیلان
رویش جوانه ارکستر فیلارمونیک گیلان با «سرزمین مادری» شهرداد روحانی شتاب یافت و لحظه به لحظه کامل شد؛ قطعاتش دنیای مجازی را در نوردید تا به امروز که با موتسارت به غوغای سازهای فجر رسید.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، ارکستر فیلارمونیک گیلان از سال 1391 به سخت‌کوشی جمعی از موزیسین‌های استان پا گرفت و تابستان سال گذشته با حضور و رهبری شهرداد روحانی موسیقیدان، آهنگساز و رهبر ارکسترکشور شهرت یافت و «سرزمین مادری» نخستین قطعه‌ای بود که در این کنسرت اجرا شد و روحانی آن را به کسانی که در راه وطن از جان گذشتگی کردند، تقدیم کرد.

ارکستر فیلارمونیک گیلان در ابتدای رویش، ارکستر گیلان نام داشت؛ پس از مداومت و غلبه بر تندبادهای این عرصه در قامت ارکستر سمفونیک گیلان ظاهر شد اما پس از سخت شدن شرایط حمایتی به ارکستر فیلارمونیک گیلان – سازگانی که به قوت هنرمندان و مردم اداره می‌شود – تغییر نام داد و همچنان به‌عنوان نشانی از هویت و غرور استان به سخت‌کوشی و مداومت ادامه داده تا به امروز که در همزمانی سی و چهارمین جشنواره فجر در گیلان با اجرای سمفونی چهلم موتسارت و کنسرتو ویولن شماره سه این موسیقیدان شهیر اتریشی، بر صحنه اجرا حاضر می‌شود.

ارکستر فیلارمونیک گیلان به رهبری کیوان حبیب‌زاده ساعت 21 روزهای پنجشنبه و جمعه (9 و 10 اسفند 97) یکی از سخت‌ترین قطعات موسیقی کلاسیک را به صحنه می‌برد و در آستانه این اجرا، تمرین با نظم سخت‌تری در حال انجام است و ایرنای گیلان بر آن شد تا زمان کوتاهی را در یک فضای عمومی هنری، میهمان این جمع باشد.

 

فضا به چوب و رنگ و موسیقی آگنده بود و عطر دمنوش‌های سنتی صحبت درباره موسیقی را گرم‌تر می‌کرد؛ کیوان حبیب‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از لحظه رویش این ارکستر سخن آغاز کرد و ضمن قدردانی از حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در اجرای همزمانی جشنواره موسیقی فجر، گفت: مداومت این ارکستر و ماندگاری آن نشان می‌دهد که استعداد موسیقیایی بسیار است و می‌بایست این ذوق و استعدادی که با دستان خالی تاب آورده را قدر دانست؛ چراکه وجود ارکستر سمفونیک و فیلارمونیک نشانی از غرور و هویت برای هر استان است.

وی ادامه داد: کم بودن بودجه‌های فرهنگی را درک می‌کنیم و تنها به حمایت‌های اندک و بیش از همه به یک «خسته نباشید توام با احترام» قانع هستیم.

حبیب‌زاده افزود: برای اجرای یک ساعت و نیم ارکستر فیلارمونیک، گروهی 60 نفری به مدت شش‌ماه تلاش می‌کنند و انتظار داریم این تلاش که نشان از ذوق سرشار موزیسین‌های گیلانی است، از سوی متولیان فرهنگی، علاقه‌مندان به هنر موسیقی و مردم قدر دانسته شود.

وی ادامه داد: همه قواعد نوازندگی ارکستر از دل موسیقی کلاسیک درآمده و بهترین چیز برای پیشرفت یک ارکستر، اجرای موسیقی کلاسیک است و اجرای قطعات ولفگانگ آمادئوس موتسارت نشان از تکامل ارکستر فیلارمونیک گیلان دارد.

این موزیسین در ارتباط با موسیقی بومی گیلان گفت: نت‌نگاری و هارمونیزه کردن موسیقی گیلانی به‌دلیل فولکلور بودن بسیار سخت است و در این راستا کمبود آهنگساز بزرگترین دشواری است.

حبیب‌زاده افزود: در تلاشیم با همکاری انجمن موسیقی گیلان طی صدور یک فراخوان از آهنگسازان گیلانی درخواست کنیم آثارشان را ارئه کنند تا در راستای یک تعامل و همکاری مطلوب به نتیجه قابلی در این راستا برسیم.

 

پدرام فریوسفی گپ و گفت با خبرنگار ایرنا را آغاز می کند؛ او موسیقیدان، نوازنده و مدرس ویولن است که از تهران برای اجرای کنسرتو ویولن شماره سه موتسارت به ارکستر فیلارمونیک گیلان دعوت شده؛ همکاری با ارکستر ملی ایران، بزرگترین موسیقیدانان کشور و اخذ مقام در سالهای متفاوت از موسیقی فجر را در کارنامه هنری خویش دارا است و وجود یک ارکستر از هر نوعش را نشان از هویت و پیشینه فرهنگی غنی استان می‌داند.

وی از نخستین فعالیت هنری‌اش در رشت با گروه شهرام ناظری برای اجرای آلبوم «ناگفته» یاد می‌کند که فرهنگ موسیقیایی مردم این سرزمین او را شگفت‌زده کرده و خاطره اجرا در وین اتریش را برای او تداعی کرده است.

فریوسفی گروه ارکستر فیلارمونیک گیلان را نشانی از شأن فرهنگی و هنری گیلان می‌داند و می‌گوید: بسیار شایسته است که این گروه بیش از همیشه مورد حمایتهای دولتی نیز واقع شود.

وی موسیقی را در وجود مردم کشور نهادینه می‌داند و تأکید می‌کند: موسیقی برای مردم این سرزمین مانند حافظ و سعدی است و می‌بایست حمایتهای دولتی بیش از پیش شود.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در گفت وگو با ایرنا، حمایت از همه فعالیتهای فرهنگی و هنری در استان را جزو اولویتهای این اداره‌کل دانسته و بیان می‌کند: ارکستر فیلارمونیک گیلان بخشی از هویت موسیقیایی استان است و مداومت و سخت‌کوشی این ارکستر قابل احترام است.

سید امیر مصباح نخستین همزمانی جشنواره موسیقی فجر در گیلان را نشان از توجه و اهتمام این اداره‌کل به این شاخه هنری می‌داند و می‌گوید: این اقدام تلاشی است برای اینکه بتواند در این شرایط سخت، بوجود آورنده یک حس خوشایند هر چند کوتاه برای مردمان سرزمینمان باشد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر 300 کنسرت صحنه‌ای اعم از پاپ و سنتی در گیلان برگزار شده و با استقبال بیش از 140 هزار مخاطب رو به رو بوده، اضافه کرد: مردمان این سرزمین که بانوی 80 ساله تالشی‌اش با نوای نی از ارتفاعات این سرزمین به جشنواره‌های آئینی راه می‌یابد و گوشه گوشه این سرزمین به فرهنگ و هنری فاخر بالنده است، خواهان خلاقیت و شنیدن آثار نو و ارزشمند در حوزه موسیقی هستند.

وی با بیان اینکه هیچ کنسرت و یا برنامه فرهنگی در استان لغو نشده مگر اینکه پای ارزش‌های ایرانی – اسلامی در میان بوده باشد، به حواشی لغو نمایش «فصل فراموشی» در رودسر با بازی بهاره رهنما، تنها به احترام شهدای پاسدار در سیستان و بلوچستان اشاره و تأکید کرد: پیشینه و جوشش فرهنگ و هنر بین مردمان گیلان بر کسی پوشیده نیست اما معترضان یقین بدانند مادامی که پای مسائل ملی و ارزشی در هر کجای این سرزمین پر افتخار در میان باشد، اتخاذ تصمیم برای لغو و تعویق دور از ذهن نیست.

مصباح با تأکید بر اینکه همه توان را برای حمایت از برنامه‌های قانونی هنرمندان در هر شاخه هنری می‌گذاریم، بیان کرد: برای اتفاق اخیر پای سربازان امنیت ملی ایران در میان بود؛ زانو زده و بر تابوت پاک آنانی بوسه می‌زنیم که جان در راه دفاع از کشور نهاده‌اند و لغو یا تعویق کمترین کار است که تردید نداریم هنرمندان از هر شاخه هنری و مردم نیز به طور قطع در این راستا همراه می‌شوند.

وی با بیان اینکه هر سازی شنیدنی نیست و هر آهنگی قابل دوام نیست، ازهمه گروه‌های موسیقی استان خواست تنها به بازخوانی و تقلید اکتفا نکرده، بلکه خالق آثار نو و فاخر در راستای وسعت و ارتقای ذائقه موسیقیایی مردمان پر خرد این سرزمین باشند.

 

روح‌الله خالقی آهنگساز و نوازنده کهن ایرانی در کتاب سرگذشت موسیقی ایران می‌نویسد: ادوارد براون ایرانشناس بریتانیایی که توجه زیادی به هنرهای زیبا نداشته و مطالعات او در ادبیات ایران است چون احساسات خود را با ایرانی‌ها همنواخت کرده و به خواص روحیات ایرانی آشنا شده، از مجالس ایرانی‌ها و شنیدن الحان موسیقی بیشتر لذت برده است؛ مقصود این است که برای فهم موسیقی یک ملت باید به افکار و کیفیات روحی آن مردم کاملا آشنا شد.

و اینک سازهای سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به‌طور همزمان با پایتخت، در گیلان به نفع موسیقی بومی کوک شده و موسیقی استان مرهون موسیقی بومی و کارنوایی پیشینیان است که همچنان سینه به سینه از مادربزرگان این سرزمین به یادگار مانده و امروز این کارنواها با صدای سازها کوک می‌شوند و دل می‌نوازند.

15 گروه موسیقی در 16 نوبت از چهارم تا دهم اسفندماه جاری در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم‌الانبیا(ص) رشت میزبان علاقه‌مندان به هنر موسیقی هستند و ارکستر فیلارمونیک گیلان به رهبری کیوان حبیب‌زاده در نوبت 21 روزهای نهم و دهم اسفندماه، علاقه‌مندان به هنر موسیقی کلاسیک را میزبان می‌شوند.

 

۸ اسفند ۱۳۹۷ ۱۳:۴۸
گزارش: مرضیه ضامن - خبرگزاری ایرنا |
تعداد بازدید : ۳۰۸

اظهار نظر درباره این خبر

اظهار نظر
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید